בחירת מערכת/מוצר:

נדרשת סקירה מפורטת של התשתית לפני הבחירה הסופית. ברגע שההכנה הנכונה של פני השטח הושלמה, ישנם סוגים שונים של מערכות הניתנות ליישום. באופן כללי, העובי של המערכת המיושמת משפיע על רמת ההגנה של תשתית הבטון. למרבה הצער ההחלטה באיזה רצפה להשתמש נעשית לפעמים בגלל סיבות כלכליות ולא תמיד מקצועיות ונכונות, עובדה זו בעייתית בגלל הרגישות של היישום לאיכות הכנת השטח והגורמים הרבים המשפיעים על עמידות המערכת לאורך זמן.

האלטרנטיבה הכלכלית מוכרת לנו בלא מעט מקומות והיא אחת הסיבות שגורמת לתוחלת חיים קצרה של הרצפה, כאשר בחירת המערכת נעשית בעיקר בגלל שיקולי מחיר. ככל שעובי מערכת הציפוי גדול יותר, עולה גם ההגנה הניתנת למשטח הבטון.

אתרים בעלי שטחי רצפה גדולים, בהם אזורים רגישים, ניתנים לטיפול מיוחד ע"י שימוש במערכת ייעודית, בזמן ששטח רגיש פחות באותו אזור ניתן לטיפול באמצעים בעלות נמוכה יותר.

יכול גם להתבצע שילוב מערכות של רצפות שיכול להביא ליעילות טובה יותר ובעקבות כך לחסכון כספי ולכן:

מומלץ ליצור קשר עם אנשי מקצוע של חברת אפולק בתחום הרצפות לפני הבחירה הסופית של מערכת הציפוי.

 

סיווג של מערכות הרצפות היצוקות:

ציפוי דק עובי – עובי שכבה עד 1 מ"מ

חומר הציפוי מכיל בד"כ 2 רכיבים, המבוססים על שרף אפוקסי או פוליאוריטני. לאחר ערבוב יסודי החומרים מוכנים לשימוש. תחילה מיישמים את שכבת הפריימר באמצעות רולר או מגב על מנת לאטום את פני השטח ולשפר את ההידבקות לתשתית. זהו השלב המקדים לכל מערכת לאחריו מיושמת השכבה העיקרית (במהלך אחד או שניים). הרכב החומר קובע את העמידות הכימית והמכנית וכן במידה והגימור הוא מט או מבריק.

מערכת ריצוף בעלת פילוס עצמי – עובי שכבה של 3-2 מ"מ

מערכת ריצוף בעלת פילוס עצמי, כשמה כן היא – זורמת ומתפלסת בצורה אחידה. המערכת מורכבת מתערובת של שרפים אפוקסיים או פוליאוריטנים, מלאנים אינרטים, עם אפשרות לגיוון ע"י משחה (פסטה) צבעונית. כתוצאה מהאחוז הגבוה של השרפים, למערכת מראה מבריק. היישום הוא ע"י מרית או "מסרק" שלאחריו עוברים על השטח עם רולר סינטטי בעל מחטים כדי לשחרר אוויר לכוד. המערכת עוקבת ומעתיקה את פני השטח עליהם היא מיושמת. יש לוודא כי פני השטח מיושרים ומפולסים בטרם יציקת הרצפה.

מערכת ריצוף עמידת שחיקה (דייס אפוקסי) – עובי שכבה של 15-3 מ"מ

מערכת זו מורכבת מתערובת של שרפים אפוקסיים או פוליאוריטנים, בתוספת של מלאנים אינרטים (אגרגטים מדורגים) שניתן לקבלם בצבעים או בתוספת פיגמנטים צבעוניים. הודות לעובדה שרצפות האלו מכילות ריכוז גבוה של מלאנים (יחס שרף למלאן משתנה מ 7-1 ל- 11-1), למערכת חוזק מכני גבוה.

יישום השכבה העיקרית – הגראוט שמעל שכבת הפריימר יכולה להיעשות באופן ידני (באמצעות מלג`). המראה החיצוני של הרצפה הוא בגמר מט. את פני השטח העליונים ניתן לצפות בסילר דק עובי כדי לקבל גימור בעל יכולת ניקוי גבוה ולשפר ע"י כך את העמידות הכימית. הבחירה של סוג הגראוט נעשית בכפוף לשינוע והעמידות הכימית המתוכננים לתשתית.

 

מערכת ריצוף דקורטיבית – עובי שכבה של 4-2 מ"מ

רוב מערכות הרצפה הדקורטיביות מורכבות מתערובת של שרפים אפוקסיים או מטאקרילטיים חסרי צבע ומלאנים אינרטים צבעוניים. לאחר יישום הפריימר, כשכבה ראשונה, מבצעים פיזור עדין של אגרגטים צבעוניים בשיטת הפיזור היבש (Broadcasting). כעבור כ – 24 שעות (לאחר יבוש השכבה הראשונה), מיושמת שכבת שנייה של שרף אפוקסי מסוג ביינדר ופיזור מלא של אגרגטים צבעוניים. שלב זה ניתן ליישום פעם נוספת בכפוף לעובי המערכת הנדרש. לסיום מיושמת שכבת סילר עליונה (אחת או שתיים), המקנה למערכת גמר בעל חספוס עדין (בדוגמת קליפת תפוז), או נגד החלקה בעל עמידות גבוהה בשינוע כבד ושריטות. למערכת ניתן להוסיף מראה דקורטיבי עיי יישום שרף אפוקסי בתוספת פתיתי שיש וליטוש פני השטח לקבלת מראה חלק.

מערכת ריצוף צמנטית – עובי שכבה של 40-5 מ"מ

פיתוחים חדשים של מערכות ריצוף על בסיס צמנטי מקנים למערכות אלו חוזק מכני גבוהה המאפשר שימושים ויישומים תעשייתיים. יישום המערכת מהיר וקל ונעשה באמצעות משאבה הידראולית. היציקה נעשית בעוביים שבין 40-5 מ"מ ובמקשה אחת. שימוש ברולר קוצים (מחטים) תוך כדי יציקת החומר מבטיח שחרור אויר כלוא ומייצר גמר חלק גם כאשר פני השטח המקוריים אינם ישרים. מערכות ריצוף צמנטיות מתאימות לחידוש של רצפות תעשייתיות במקומות בהם לא ניתן להסיר את מערכת הריצוף הקיימת.

מערכת ריצוף מוליכה – עובי שכבה של 3- 2 מ"מ

מערכת רצפה מוליכה – אנטי-סטטית מבטיחה את השליטה בחוסר הטעינה של החשמל הסטטי. התנגדות פני השטח לחשמל סטטי תלויה במערכת הנבחרת והיא נעה בין 9^10* 1- 5.4^10* 1 אוהם. המערכת כוללת פריימר, שכבה אמצעית בעלת מוליכות גבוהה ושכבת ציפוי עליונה או יציקה של מערכת משתפכת או שכבת גימור דקורטיבי, בעלות תכונות של שליטה חשמלית. המערכת מחוברת לפסי הארקה באמצעות פסי נחושת "המושתלים" בשכבה המוליכה. המערכת האנטי-סטטית חשובה למפעלי היי- טק בהם מרכיבים או מייצרים רכיבים אלקטרוניים, כמו גם במעבדות ומפעלי נשק, שעשויים להיפגע מהיווצרות חשמל סטטי.

 

 

 

הנתונים המופיעים במסמך זה ניתנים ברצון טוב ולאחר שנות ניסיון בעבודות שטח ומעבדה. אין בהמלצתנו במסמך הנ"ל התחייבות כלשהי ומפעלנו שומר לעצמו את הזכות לשנות ולעדכן את הנתונים המופיעים בו בכל עת.