צבע כשכבת הגנה על פני השטח:

בחירה מתוכננת ומדויקת של מערכת הצבע לקונסטרוקציה חדשה והתחזוקה שלהם היינה החלטה שתביא לרווחיות בטווח הארוך. צביעה לכן, חייבת להילקח ברצינות רבה. מטרתו של מדריך זה, לתת תיאור קצר על מערכות הצבע של חברת אפולק שימושם ואופני התחזוקה שלהם בתעשייה הכבדה והקלה כאחד.

קורוזיה היא אויב בעל השפעה הדרגתית והרסנית שעולה לתעשייה כל שנה מאות מיליוני שקלים. שימוש ויישום נכון של מערכות הציפוי המודרניות מאפשרים מניעה והגנה יעילים למבניי פלדה וקונסטרוקציות מתכת כנגד "אויב" זה. אבחון מוקדם ובחירת שיטת היישום הנכונה ומערכת הצבע המתאימה חיוניים ביותר. במידה ונעשית פעולה מיידית כאשר החלודה רק החלה להתהוות או ברגע שיש חשד לחתכים או לסדיקה של פני השטח, ניתן להציל נכסים בעלי ערך, ולהימנע מעלויות הכרוכות בשיקום התשתית. חיוני להימנע ממצב בו החלודה תזיק לקונסטרוקציה לזמן ממושך, המאפשר לתהליכי הקורוזיה השפעה מצטברת והרסנית.

על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר חיוני לקבל מידע מהימן על האיכויות שונות של מערכות הצבע, על הדרישות והצרכים שמערכת הציפוי אמורה לתת להם מענה, ומהות הטיפול המקדים הנדרש כדי להכין את התשתית. השיטות הנאותות להסרת החלודה, המלחים, השומנים, לכלוך, שכבות צבע ישנות, שבשילוב עם יישום של מערכת צבע איכותית מהווים את הגורמים החשובים ביותר היכולים להקנות למערכת אורך חיים כלכלי. באמצעות טיפול מקדים מקצועי של פני השטח ניתן להאריך את חיי הציפוי עד פי עשר. ככלל, ככול שההכנה והמאמץ שנשקיע בטיפול המקדים תהייה רבה יותר, כך תהיה התחזוקה בעתיד קלה יותר.

ניקיון פני השטח עיי שטיפה בלחץ באמצעות התזת חול או כדוריות מתכת, מזוהה כשיטה הטובה והיעילה ביותר של הכנת פני השטח. מבחנים הראו שעם אותה מערכת צבע ותחת אותם תנאים, שטח שהוכן באמצעות שטיפה בלחץ ורק לאחר מכן נצבע יישאר במצב מצוין לפחות 10 שנים, בזמן שפני שטח שנוקו ביסודיות באופן ידני באמצעות מברשת ואז נצבעו, אורך החיים שלהם יתקצר לפרק זמן של כ 4-3 שנים.

שום ציפוי לא ייתן תוצאה אופטימלית כאשר הוא מיושם על אבק, או על תשתית שהוכנה באופן לקויי, צבעי מסטיק אפוקסי כדוגמת מערכת אפוקסל 31-10 EM-SL יתנו תוצאה טובה הרבה יותר בהשוואה ליישומים אחרים אפילו במקרה של יישום על גבי חלודה יציבה. חשוב להקפיד על תכנון נכון כך שהשימוש בצבע יסוד יעשה מיד לאחר שהטיפול, הניקיון וההכנה של התשתית הסתיימו. על מנת ששכבת היסוד תיתן את ההגנה הנדרשת, יש להבטיח כיסויי מלא של פני השטח.

בצביעת קונסטרוקציה השימוש במברשת או ריסוס ללא אוויר נותנים תוצאה טובה יותר מאשר השימוש ברולר. הרולר מאפשר לאוויר ולחות להיכלא בחריצים קטנים שעל פני השטח ותהליך הקורוזיה יתחיל מבלי שניתן את דעתנו להתהוותו. היישום בהברשה מועדף לכן ליישום שכבת היסוד, השימוש בריסוס ללא אוויר, ייתן בדרך כלל תוצאה איכותית הרבה יותר.

צבע ולחות אינם "ידידים", כמות מזערית של מים או לחות על פני השטח, שקשה מאוד לראותם, יכולים לשבש את עבודת הציפוי לגמרי. חשוב לכן לתכנן את העבודה כך שיישום הצבע יעשה ככול הניתן במזג אוויר יבש. מומלץ שלא להתחיל בטיפול מקדים במזג אוויר מעונן או גשום. גורם סביבתי נוסף ובעל השפעה, שיש להתחשב בו, הוא להימנע ככל האפשר מליישם את מערכות הצבע במזג אוויר קר במיוחד. לכל מערכות הציפוי תהיה הדבקות חלשה על פני השטח כאשר היישום נעשה בטמפ` נמוכה מאוד, יש גם סכנה של לחות "בלתי נראית" על פני השטח.

דילול הצבע:

הצבעים המודרניים שבשימוש היום מורכבים מנוסחאות הנבחנות בדקדקנות. כל הוספה של מדלל מעבר לנדרש, בכפוף לסוג הצבע, תפחית את תכולת המוצקים, ותגרום לכך שעובי הפילם הרטוב המיושם יהיה חייב לעלות על מנת להגיע לעובי הפילם היבש המתוכנן. במידה ויש צורך לדלל את הצבע בצביעה באמצעות ריסוס או בימים של מזג אוויר קר, יש להוסיף את הכמות הנחוצה של המדלל על פי המלצות היצרן, ולוודא שימוש במדלל הנכון.

חשוב לקרוא את הוראות השימוש שעל תווית האריזה, ואת ההנחיות של דפי המידע והמפרטים. אלטרנטיבה נוספת בימים בהם חל מזג אוויר קר, חימום הצבע על ידי שימוש במחמם חשמלי, יש לוודא שהטמפ` לא תחרוג מ- C ° 05-04.

היכולת לשמור על תכונות הצבע המקוריות כתלות בעובי הפילם:

ללא כל תלות בסוג הצבע שבשימוש, נדרש עובי ציפוי מינימלי על מנת להשיג את ההגנה הדרושה לפני השטח של הקונסטרוקציה או התשתית. היכולת של הציפוי לעמוד בתנאי מזג האוויר המשתנים, ברוחות, ופגיעות מכניות, כפופה ותלויה בעובי היבש של הציפוי המיושם. בשימוש במערכות קוונציונאליות של חברת אפולק, המיושמות בהברשה או בגלילה, נדרש יישום של ארבע שכבות לפחות, בהם לפחות שניים עד שלושה הם שכבות אנטיקורוזיביות. כאשר נעשה שימוש בריסוס ללא אויר עם ציפוי רב עובי לתעשייה הכבדה, ניתן להפחית את מספר השכבות הכולל, בכפוף כמובן להנחיות היצרן שעל גבי האריזה. חיוני להשתמש במדיד עובי לפילם רטוב תוך כדי התקדמות ביישום הצבע ולוודא שהיישום נעשה בהתאם להנחיות. יש לזכור כי העובי היבש הכולל של המערכת הוא הנתון החשוב. בסביבה תעשייתית הנתונה להשפעות קורוזיביות חריפות או בתנאי מזג אויר קשים, עובי הפילם היבש צריך להגיע למינימום של 300 – 250 מיקרון על מנת לספק את ההגנה הנדרשת.

ערבוב הצבע בצורה נכונה, מתחתית האריזה:

מכוון שלפגמנטים בעלי משקל מרחבי גבוה יש נטייה לשקוע בתחתית האריזה, כעבור זמן מסוים בגבהים שונים ניתן למצוא צמיגויות שונות של אותו החומר. במידה ונעשה שימוש בחומר ללא ערבוב מתאים איכות הצבע תשתנה ותפחת. כמו כן תהייה השפעה על הגוון. חשוב לכן לערבב את החומר באופן יסודי עם מערבל חשמלי בעל סיבובים איטיים מתחתית האריזה כלפי מעלה.

טיפול מקדים:

כאשר נעשה חידוש של ציפוי ישן במצב יציב וללא מזהמים ניתן להסתפק בשטיפת מים בחץ המכילים דטרגנט ושטיפה נוספת במים נקיים. יש להמתין לייבוש מלא של פני השטח לפני יישום שכבת היסוד או השכבה העיקרית. במידה ולציפוי הישן גמר חלק וקשיח מומלץ לחספס את פני השטח באמצעות שימוש בנייר לטש בגריד עדין. במקרים בהם יש חשש לפני שטח המזוהמים בשכבות שומניות יש לבצע ניקוי במסירי שומן ולאחר המתנה של מספר דקות לבצע שטיפה במים נקיים.

במקרים של תשתית שנפגעה מקורוזיה התהליך המקדים יכלול הסרה מוחלטת של החלודה, חלקים רופפים, ושכבות צבע ישנות שיש חשש שאינם יציבות או שיש חשש לחלודה שחדרה דרכן. שיטות הטיפול המקדים יכולות לעשות שימוש באמצעים מכניים כגון נייר לטש, מברשות פלדה, או שימוש במברשות פלדה מסתובבות ומכונות ליטוש חשמליות. השיטה המומלצת להכנה מקדימה היא באמצעות ניקויי חול בלחץ של 7.5 – 7 קג`/סמ² ( כ – 7 אטמוספרות). וניקויי האבק בלחץ אויר (נטול לחות ושמנים) או באמצעות שואב אבק. שיטה זו היא היעילה ובדרך כלל גם הכלכלית ביותר שגורמת לחיי מערכת הארוכים ביותר. חשוב ליישם את שכבת היסוד קרוב ככול הניתן לסיום ניקויי החול והאבק על מנת למנוע הצטברות של מזהמים או חלודה על פני השטח.

תחזוקה:

מדוע לתחזק? ניתן לחלק את התחזוקה לשתי קבוצות עיקריות:

  1. תחזוקה שמגנה מפני הרס ישיר ונזקים המונעים מהקונסטרוקציה או המפעל מלשמש למטרה לה הוקמו.
  2. תחזוקה שמיועדת לשפר את המראה של פני השטח ולגרום לסביבה עבודה נעימה יותר.

למעשה, שתי המטרות חשובות באופן שווה, אנחנו צובעים על מנת לשפר את המראה וגם כדי להגן על ההשקעה שבבניית המתקן או המפעל. תחזוקת הקונסרוקציה או המפעל עולה בכסף רב כל שנה וכרוכה בעבודה רבה. עובדה שלעיתים נעלמת מעיני האנשים היא שעבודות התחזוקה הכוללות את הכנת השטח וצביעה מחדש עולות עד פי שש מאשר הצביעה הראשונית של המתקן או המפעל.

לתחזוקה שלושה רכיבים חשובים:

  • הכנה מוקדמת .
  • יישום הצבע.
  • איכות הצבע.

קיימת מחשבה, שהתוצאה של יישום הצבע תלויה אך ורק באיכותו, מה שהוכח פעם אחר פעם כתפיסה שגויה. שני הגורמים הראשונים שציינו לעיל חשובים הרבה יותר מהתוצאה שנקבל מאיכות הצבע עצמו, למרות שלאיכות הצבע משמעות רבה גם כן. על מנת להסיר כל ספק יש לבחון את הסיבה העיקרית שלשמה אנחנו מבצעים עבודות תחזוקה, כלומר הגנה נגד קורוזיה, לשם כך יש להבין מה זאת חלודה או יותר נכון מה היא קורוזיה.