עמידות לשחיקה ושריטות:

עמידות כנגד שריטות הינה תכונה חשובה לרצפות תעשייתיות. עמידות לקויה לשחיקה גורמת לבליה מוקדמת של הרצפה ויצירה של אבק. השריטות נגרמות בעיקר ע"י חיכוך וגרירת חפצים על פני השטח. את כמות השריטות קשה להעריך לכן הסיווג שנעשה הוא בד"כ ע"י סוג ואופי השינוע:

תנועה קלה:

הולכי רגל, מלגזות ידניות עם גלגלים מגומי. סיווג 3-1, ראה טבלת מאפייני המערכות.

תנועה בינונית:

מלגזות בעלות קיבולת של עד 1.5 טון בעלות גלגליי גומי, שימוש רגיל, ארגזים ומשטחים מעץ. סיווג 5-3, ראה טבלת מאפייני המערכות.

תנועה כבדה:

מלגזות בעלות קיבולת של מעל 1.5 טון, שימוש אינטנסיבי, ארגזים ומשטחים ממתכת, גלגלי אוקולון וכו` סיווג 6-5, ראה טבלת מאפייני המערכות.

עמידות לפגיעות מכניות:

כושר העמידות לפגיעות מכניות קשור לצורת ואיכות הטיפול באזורים בהם הספיגה, העומס או הנטל הם הגדולים ביותר. נזק שנגרם כתוצאה מפגיעה מכנית גורם להפרדה /פירוק או סדיקה של הרצפה. מנקודת הפגיעה (Impact) הנזק מתפשט לאזורים שכנים. באופן כללי אפשר להפחית את הנזקים מנק` העמסה ע"י שימוש בשכבה אלסטית יותר. למערכת כזו יש עמידות טובה יותר לפגיעות מאשר למערכת של רצפה קשיחה.

עמידות לכימיקלים:

כושר העמידות בפני כימיקלים תלוי בריכוז, בטמפ`, בתדירות ובמשך זמן המגע – החשיפה, של הכימיקלים עם הרצפה. משטחי בטון שנחשפים לכימיקלים, יש לצפות במערכות שימנעו באופן מוחלט מעבר נוזלים ותערובות כימיות דרכם. במקרים אלו חשוב "לצייד" את המערכת בעמידות כנגד שריטות ופגיעות מכניות על מנת למנוע מעבר נוזלים כתוצאה מפגיעות הנגרמות תוך כדי שימוש שוטף.

אלסטיות (גמישות):

לאלסטיות של הרצפה יש השפעה רבה על נוחות השימוש. הליכה – נח יותר ללכת על רצפה שהיא גמישה מאשר על רצפה שהיא קשיחה. לאלסטיות יש אפקט של בידוד אקוסטי (מניעת רעשים) ביחס לרצפה בעלת מרקם קשיח. מאידך לרצפה האלסטית יש עמידות פחותה כנגד שריטות ושחיקה שנגרמים מתנועה בנונית וכבדה.

עמידות לטמפ` וחום:

רוב הרצפות התעשייתיות המבוססות על שרפים סנטטיים אינן עמידות לטמפרטורות של מעל C º 70- º60. בטמפ` כזאת הרצפה מאבדת את כושר העמידות הכימית והמכנית. לדוגמה רתכת בוערת הנופלת על הרצפה משאירה סימן שחור אך ללא נזק רציני לרצפה, במידה ודבר זה נשנה או מתרחש לאורך זמן התוצאה היא נזק לשכבה העליונה של ציפוי הרצפה.

כאשר נוזל בטמפ` גבוהה נשפך על הרצפה טמפ` הנוזל יורדת מהר מאוד אבל המגע עדיין גורם לשוק טרמי שיכול להוביל לסדיקה של פני השטח. יש חשיבות לשכבת מגן "שתספוג" את מגע החום הראשוני או לחליפין שלתשתית ולציפוי יהיה מקדם התפשטות טרמי דומה.

 

 

עמידות לקרינת UV:  לשרפים האפוקסיים עמידות דלה כנגד קרינת UV , ההשלכות הם שהגוון של הצבע שנחשף לקרינה משתנה.

מערכות שמבוססות על שרפים פוליאריתנים, בעלי עמידות גבוהה נגד קרינת UV, והדרך הטובה ביותר להגן על רצפת אפוקסי כנגד הקרינה הוא יישום של שכבת גימור על בסיס פוליאורטן.

מאפייני מוליכות:

חשמל סטטי בסביבה תעשייתית רגישה גורם לבעיות רבות, החל מאובדן ציוד ורכיבים ועד לנזקים בנפש. על מנת להימנע מהפרעות ונזקים חשמליים נחוצה רצפה המאפשרת את סילוקו / הולכתו של החשמל הסטטי לפסי הארקה . הרצפה הסינתטית המסורתית היינה בד"כ מבודדת ואינה מתאימה לסביבה בעלת רגישות חשמלית. הבחירה של רצפה מוליכה תלויה בכמה גורמים כגון: השימוש הייעודי של הרצפה, הרגישות של המוצרים המיוצרים ורמת הבטיחות הנדרשת .

יכולת ניקוי:

יכולת ניקיון הרצפה מהווה גורם מאוד דומיננטי בתעשיות רבות הדורשות הגינה מרבית כדוגמת: תעשיית המזון, תעשיית התרופות, מעבדות, מכוני מחקר, בתי חולים, בית מרקחת וכו`. ככול שפני השטח חלקים, שטוחים ואטומים יותר מתאפשרת שמירה על רמת ניקיון אופטימלית יותר.

ההיבט הדקורטיבי:

ישנה עליה עצומה בשימוש תעשייתי בצבעים ואפליקציות של מערכות רב- גוניות בעלות מראה וגמר דקורטיבי. המראה הדקורטיבי מושג ע"י שימוש במילוי אגרגטים צבעוניים שרפים אפוקסיים מגוונים, פתיתים בעלי קונטרסט,פיזור זכוכית מעובדת ועוד. מובן שבחירת סוג ומראה האפליקציה נעשית בהתאם לטעמו של הלקוח.

חספוס:

חספוס הרצפה מאפשר הגנה כנגד החלקה, אך במקביל מקשה על יכולת הניקוי ולכן חשוב למצוא את האיזון המתאים בין שתי תכונות אלו.

היבטים דקורטיביים לטווח ארוך:

בזמן שהם עשויים לא להזיק לאיכות הרצפה, שריטות, שפשופים וסמני צמיגים יכולים להשפיע על המראה הדקורטיבי של הרצפה. רצפה בעלת אחוז גבוהה של שרף צבעוני כמו רצפה היצוקה בשיטת הפילוס העצמי (Self Leveling) נשרטת בקלות. זהו חסרון של ההיבט הדקורטבי בטווח הארוך יותר. ניתן במידה מסוימת להימנע ממצע שריט עיי יישום ציפויים עליונים (שקופים) בעל עמידות משופרת לשחיקה.

בידוד מרעש:

הרעש שיוצר השינוע והמכונות יכול לרדת במידה ניכרת ע"י התאמה נכונה של רמת הקושי והאלסטיות של הרצפה וכן בהיותה רציפה וללא חיבורים.

שיפוע:

בכמה תעשיות, במיוחד בתעשיית החקלאות והמזון, נחוץ שתהיה רצפה עם שיפועים שתאפשר לנוזלים לזרום לתוך תעלות איסוף ונקזים. רצפות יצוקות שמבוצעת באמצעות מלג` מבוססת על שרפים סינתטיים ומלאנים מדורגים מתאימה לעיצוב רצפות עם שיפועים מדויקים.

 

עמידות כימית: 

עמידות כימית של מערכות הציפוי של חברת אפולק:

ביישומים תעשייתיים לעיתים קרובות מערכות הציפוי נדרשות להיות עמידות בפני כימיקלים. הטבלה המצורפת מראה עמידות של מספר כימיקלים נפוצים. מוצרי אפולק נבדקים בקביעות ע"י טבילה בתוך תמיסות וממסים שונים למשך זמן מוגדר בטמפרטורה של C º 35- º20 לאחר מכן נבדקת העמידות וקשיות הציפוי. בנוסף לרשימת הכימיקלים שבטבלה, להלן מידע כללי על עמידות כימית של רצפות המבוססות על שרפים סינתטיים (אפוקסיים).

חומצות

תמיסות מהולות (עד למקסימום של 10% לפי משקל) בטמפרטורת החדר יכולות להישאר במגע מתמיד עם רצפות המצופות בשרף אפוקסי ופוליאוריטני. לדוגמא: חומצה גופרתית, חומצת מלח וחומצה זרחתית. תמיסות מימיות של אדים חומציים אינן מזיקות לרצפות על בסיס שרפים אפוקסיים. לדוגמא: תמיסות של תחמוצת גופרתית, דו תחמוצת הפחמן ותחמוצת זרחתית. הדבר נכון גם לגבי תמיסות מימיות של מלחים חומציים. לדוגמא: תמיסות של ביסולפת, ביקרבונט וביפוספט. אולם, חומצה פלואורית והמלחים של חומצה זו מזיקים לכל ריצוף המבוסס על שרפים סינתטיים.

חומצות מחמצנות

חומצות מחמצנות בריכוז של עד 5% כמו חומצה חנקתית, חומצה הידרוברומית וחומצה כלורית. יכולות להישאר במגע מתמיד עם רצפות מצופות שרף אפוקסי.

חומצות אורגניות, (משקל מולקולרי קטן) חומצות אלו כמו חומצות חומץ, חומצה פורמית, חומצה פרופיונית וחומצת חלב מזיקות לציפויים אפוקסיים.

חומצות טבעיות

רוב החומצות מסוג זה לא מזיקות בטמפרטורות החדר.

תמיסות אלקליות

לציפויי רצפות על בסיס אפוקסי עמידות טובה כלפי תמיסות אלקליות (בטמפרטורת החדר) בזמן שציפויים פוליאורטנים עמידים פחות. דוגמא לתמיסות אלקליות הן סודה קאוסטית ומי סיד.

מלחים

לכל מערכות הריצוף הסינתטיים עמידות טובה כלפי כל המלחים, להוציא את מלחי החומצות המחמצנות המתפרקים באופן ספונטני כמו: כלוריטים, יודידים ופלוארידים מסיסים.

תרכובות אורגניות

צבעי מאכל בשימוש בתעשיית המזון עלולים להשפיע באופן שטחי על ציפויי אפוקסי.

ממסים, דלקים נוזליים, שמנים ושמני סיכה

ציפויים סינתטיים לא ניזוקים ע"י פחממנים אליפטיים כמו טולואן ונפט. ממיסים אחרים כמו אצטון, מטיל אטיל קטון (MEK), אטר ואלכוהול עלולים לגרום נזק לרצפות סינתטיות. רצפות על בסיס אפוקסי אינן עמידות כלפי פחממנים מוכלרים כמו טריכלורואטילן, מאטילן כלוריד, כלורופורם, אטר, אטיל אצטט, בוטיל אצטט. דלקים נוזליים, שמנים ושמני סיכה אינם מזיקים.

 

 

 

הנתונים המופיעים במסמך זה ניתנים ברצון טוב ולאחר שנות ניסיון בעבודות שטח ומעבדה. אין בהמלצתנו במסמך הנ"ל התחייבות כלשהי ומפעלנו שומר לעצמו את הזכות לשנות ולעדכן את הנתונים המופיעים בו בכל עת.